Deltagagandekultur i ett historiskt perspektiv

Jag läser just nu antologin ”History of Participatory media: Politics and Publics, 1750-2000”. Utgångspunkten är att de vill visa på att den deltagandekultur (participarory culture) som numera ofta associeras med web 2.0 inte är något nytt fenomen utan att det finns historiska exempel på likartade företeelser. Jag har själv varit inne på likartade tankegångar i min artikel om kyrkor i den virtuella världen Second Life och deltagandekultur, men också i relation till väckelserörelsens lekmannaengagemang, så det är med tillfredsställelse jag läser antologin.

Författarna tar upp bland annat 1700-talspressen, världsutställningarna kring sekelskiftet 18-1900 och dokusåpan Robinson. För den mer specifikt religiös intresserade finns en artikel om Missionsförbundets ambulerande bussutställning om missionen i Kongo på 1920-talet och de mediastrategier den baserades på.

3 kommentarer

Under Uncategorized

3 svar till “Deltagagandekultur i ett historiskt perspektiv

  1. Det lyder som en spændende bog! Spørgsmålet er vel, om der ikke alligevel er sket noget nyt med web 2.0, selvom der også var deltagelse tidligere. I DK har vi aktuelt valgkamp, og det er i hvert fald helt tydeligt, at Facebook & Twitter har bragt den almindelige borger meget mere på banen i forhold til for 4 år siden. Det betyder jo ikke, at der ikke var deltagelse dengang, men den er blevet mere intens – om ikke i det hele taget så i hvert fald i medierne. Alt godt!

  2. Stefan Gelfgren

    Helt klart är att något hänt i samband med de möjligheter olika digitala medier ger. För egen del är jag i nuläget inne på att det snarare är en gradskillnad än en artskillnad mellan de digitala mediernas deltagandekultur och vad som fanns tidigare.

  3. Jamen, da er vi jo helt enige 🙂

Lämna ett svar till Stefan Gelfgren Avbryt svar