Publicerat

Monografier

De osedda dagar: Om EFS identitet, framtid och historia (Skellefteå, 2006).

Kristendom och den moderna världsbilden: Norra Europa 1500–2000 (Lund, 2005).

Ett utvalt släkte: Väckelse och sekularisering – Evangeliska Fosterlands-Stiftelsen 1856–1910, avhandling, (Skellefteå, 2003).

MPhil thesis från ”The History of Christianity”, Birmingham University 2001.

Evangeliska Fosterlands-Stiftelsen (EFS): Evangelical Revivalism and Secularisation in Sweden 1856-1910.

Artiklar

”Why does the Archbishop not tweet?: How social media negotiate church authorities”, (accepterad/kommande), Nordicom Review.

“Virtual Christian places – between innovation and tradition”, Online – Heidelberg Journal of Religions on the Internet, vol. 6, 2014.

”Upplevelse, skapande, digitala medier och religionsundervisning”, i Interaktiva medier och lärandemiljöer, reds. Elza Dunkels & Simon Lindgren (Gleerups förlag, Malmö, 2014).

”Churches as hybrid space”, i Hybrid Media Culture: Sensing place in a world of flows red. Simon Lindgren (Routledge, New York, 2014).

(& Tim Hutchings) ”The Virtual Construction of the Sacred – Representation and Fantasy in the Architecture of Second Life Churches”, Nordic Journal of Religion and Society 2014:1.

”Den lågkyrkliga väckelsen i Umeå”, i Umeå 1314–2014. 70 artiklar om 700 år, red. Lars-Gunnar Olsson (Umeå, 2014).

“A healer and televangelist reaching out to the secular Swedish public sphere”, TEMENOS 2013:1.

Digital church and media – in a historical and contemporary context”, Masaryk University Journal of Law and Technology 2012:1.

”Media for communicating the Gospel:Comparing aims and hopes of 19th century and post millennial Christianity”, i Digital Religion, Social Media and Culture: Perspectives, Practices and Futures, reds. Pauline Cheong, Charles Ess, Stefan Gelfgren, Peter Fischer-Nielsen (New York, 2012).

(& Peter Fischer-Nielsen), ”Conclusion: Faith and Culture in a Digital Age: Future Developments and Research Directions, i Digital Religion, Social Media and Culture: Perspectives, Practices and Futures, reds. Pauline Cheong, Charles Ess, Stefan Gelfgren, Peter Fischer-Nielsen (Peter Lang, New York, 2012).

Kyrka på nätet – förbund eller förbannelse, i Religionspedagogisk tidskrift 2011:22.

(& Jim Barrett), “Learning Places: A Case Study of Collaborative Pedagogy in Online Virtual Worlds”, i  Multi-User Virtual Environments for the Classroom: Practical Approaches to Teaching in Virtual Worlds reds. G. Vincenti & J. Braman (Hershey, 2011).

VirtualChurches, Participatory Culture, and Secularization”. In Journal of Technology, Theology, and Religion. Sopher Press (online journal) 2010.

”En görandets humaniora: Skapande i virtuella världar som pedagogiskt verktyg”, i Undervisning på tvären: Den nionde universitetspedagogiska konferensen 25-26 februari 2009 (Umeå, 2010).

”Secularisation, Evangelical Revivalism, and Religious Polarisation: The Message of 19th Century Religious Tracts”, i Ideas in History 2009:3.

”Kyrkan och Europas komplexa historia: Recension av Tom Holland, Tusenårsstriden: Hur kristendomen segrade i Västeuropa, i Årsbok för kristen humanism 2010.

“Virtual Churches: Transforming Religious Values and Practices”, i Changing Societies – Values, Religions, and Education A Selection of Papers From a Conference at Umeå University, June 2009. 2009: 7 (Umeå, 2010).

”Teoretiska perspektiv på den norrländska väckelsen”, i Introduktion till Norrlands kyrkohistoria, red. Daniel Lindmark (Umeå, 2010).

”Initierad översikt över hela kyrkans historia: Recension av Jonathan Hill, Den kristna kyrkans historia red. Per Beskow”, i Årsbok för kristen humanism 2009.

”Väckelsens världsbild och religiös förändring utifrån Paul Petter Waldenströms ’Brukspatron Adamsson, eller Var är du?’, i Från Sara Greta till lilla Svarta Sara: Väckelsen i litteraturen och väckelsens litteratur, red. Anders Persson & Daniel Lindmark (Skellefteå, 2009).

”En fristad för kristen gemenskap: Kyrkan i Second Life”, Kyrkans tidning (2009) :19.

(& Jim Barrett) ”Spacing Creation: The HUMlab Second Life Project” i Leearning and Teaching in the Virtual World of Second Life, reds. Judith Molka Danielsson & Mats Deutschman (Trondheim, 2009).

”Väckelsen och skapandet av det västerbottniska”, Provins 2008:1.

”Problembaserat lärande i idéhistorisk undervisning”, i Utsikter, insikter avsikter: Den åttonde universitetspedagogiska konferensen 27–28 februari 2007 (Umeå, 2008).

”Svenska kyrkan och EFS i ett föränderligt samhälle 1850–1900: Opposition – samverkan – brytning”, i Forskning pågår … från Svenska kyrkans forskningsdagar 2005 (Uppsala, 2007).

”Att ha sin plats i ’en stad ovan molnen’ – radikalt eller reaktionärt inom 1800-talets väckelse”, i Topos: Essäer om tänkvärda platser och platsbundna tankar, reds. Erland Mårald & Christer Nordlund(Stockholm, 2006).

(& Maria Göransdotter) ”Att vikta faktakunskaper mot analytisk förmåga: Försök med en ny tvådelad examinationsform i Teknikens idéhistoria”, i Tänk efter, tänk nytt, tänk om: Den sjunde universitetspedagogiska konferensen 2–3 mars 2005 (Umeå, 2006).

”Väckelse som folkbildning?”, Forskning om folkbildning 2005:2.

”Väckelse och sekularisering: Exemplet Umeås Evangelisk-Lutherska Missionsförening 1850- 1910”, Historisk Tidskrift 2003:3.

”Evangeliska Fosterlands-Stiftelsen och sekulariseringen: Exemplet Umeås Evangelisk-Lutherska missionsförening 1850-1910”, Kyrkohistorisk årsskrift,2002.

”Kyrklig väckelse och väckelsens inomkyrklighet i Umeå 1700-1900”, Oknytt 2002:3-4.

”Erik Janze: En obemärkt tjänare i Guds rike”, Oknytt 2000:1-2.

”Lade taoismen grunden till den kinesiska vetenskapen?”, i Vidgade vyer: Globalt perspektiv på idéhistoria eds. Mohammad Fazlhashemi, Anders Öckerman, Ronny Ambjörnsson (Lund, 2000).

”Globaliseringens inverkan på svensk religiositet av idag”, i En globaliserad värld: Elva uppsatser om globala processer, reds. Ambjörnsson, Gelfgren, Jonsson (Umeå, 1999).

”Svensk kristenhet av idag: Relativisering eller revitalisering?”, Svensk kyrkotidning 1999:16/17.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s