Nystart?

Jag märker nu att det inte varit aktivitet på den här bloggen på cirka ett och ett halvt år. Jag vet inte riktigt vad som hände. Eller egentligen: det som hände var att att jag fått ett nytt arbete som i sig dels krävt väldigt mycket tid och uppmärksamhet, dels delvis (förhoppningsvis bara temporärt) lett mig bort från forskningen. Sedan december 2015 är jag föreståndare vid Humlab, Umeå universitet, där jag visserligen också arbetade tidigare. Den nya positionen har dock inneburit en hel del nya saker att sätta sig in i – en inriktning att staka ut, en budget att få att gå i hop, anställningsärenden, rutiner och strukturer att etablera, och så vidare. Mycket av det är roligt, men som sagt tidskrävande.

Kanske är detta tillfället då bloggen återigen får liv. Då mitt arbete också förändrats, och då detta är snarare en jobbrelaterad kanal än min privata dagbok, så tänker jag också att mer av det arbete som jag gör utanför fältet ”kyrka och internet” kommer att sippra in här.

Jag är numera inblandad i ett forskningsprojekt som rör funktionsnedsättningar och digitala medier, ett projekt som rör övervakning (ännu ej startat men med nyligt tilldelade medel från Wallenbergstiftelserna), samt i ett projekt som rör europeiska bibelbälten. Jag har genom rollen som föreståndare också blivit mer involverad i frågor som rör fältet som brukar kallas ”digital humaniora”, och även i frågor som rör forskningsinfrastruktur för humaniora – och där finner jag det särskilt intressant med frågor som rör tid/rum-relaterad datavisualisering.

Men mer om det längre fram, förhoppningsvis … (knack, knack…).

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

