Forskarfredag – ”Varför Jesus borde twittra”

Imorgon fredag (26/9) är det så kallad Forskarfredag runt om i Europa. Här i Umeå hålls den på Konstnärligt campus och mitt bidrag är att jag skall prata om varför Jesus borde twittra (såsom titeln på mitt prat anger). Jag kommer att ta avstamp i det faktum att vi idag lever i ett sekulariserat samhälle där den institutionella och traditionella kyrkligheten söker sin roll, och att det faktum att fler lägger ned mer tid på sociala medier än på att gå i kyrkan (väldigt kortfattat uttryckt).

Nedan är den Powerpoint-presentation jag kommer att använda – ackompanjerad av triptyk- och golvskärm.

 

Jag kommer att visa på ett antal olika initiativ tagna av kyrkor, dess representanter, privatpersoner, och även andra, mer subversiva aktörer. Därefter kommer jag att kort nämna några olika fallstudier jag gjort själv i olika onlinemiljöer (om ett Benny Hinn-besök, #biskopsriot och Second Life-kyrkor) . Och eftersom det handlar om forskning kommer en kort analys att följa på det. Allt detta på 20 minuter.

Sedan kan man konstatera att ifall Jesus hade funnits med oss idag hade han nog twittrat (och att döma av all Jesus-närvaro på webben så kanske han redan finns där).

 

1 kommentar

Filed under Uncategorized

One response to “Forskarfredag – ”Varför Jesus borde twittra”

Kommentera

