Docentföreläser om kolportörer, twittrande lärjungar och predikande avatarer

Idag (140312, kl 13:35 i Hörsal E, Humanisthuset, Umeå universitet) håller jag min så kallade docentföreläsning med titeln ”Bland kolportörer, twittrande lärjungar och predikande avatarer: Deltagandekultur och kyrkliga maktstrukturer”. Föredraget är en del i processen att antas som docent, i mitt fall i religionssociologi. I föreläsningen skall jag försöka sammanfatta mina senaste 15 års forskning – på cirka 20 minuter. Fokus för mitt akademiska intresse har varit hur religiösa och samhälleliga förändringsprocesser förhåller sig till varandra. Det är i huvudsak kristen/kyrklig ”mainstream-religiositet” jag studerat, och då främst under 1800-talet och idag. Min avhandling i idéhistoria behandlar Evangeliska Fosterlands-Stiftelsen (EFS) under 1800-telets andra hälft, och min senare forskning har berört kyrkligheten i exempelvis sociala medier och i den virtuella världen Second Life.

Det jag tänker prata om är hur det finns klara beröringspunkter och en kontinuitet mellan då och nu – mellan exempelvis 1800-talets väckelserörelse och dagens internetbaserade uttryck. Religiös tro och praktik förändras över tid och påverkas och förhåller sig (medvetet eller omedvetet) till sitt samhälleliga sammanhang. I den här korta föreläsningen kommer jag att lyfta fram den deltagandekultur och de nya strukturer som uppstår och uppstått genom historien i relation till teknisk utveckling och samhällsförändringar. Under såväl 1800-talet som idag utmanades kyrkliga institutioner av ett allt mer pluralistiskt samhälle och man såg (och ser) hur nya alternativ, ledda av nya aktörer, växte fram.

Det är ett stort ämne, och svårt att spegla alla nyanser det i ett så pass kort föredrag. Istället blir föredraget med av skrapa-på-ytan-karaktär för att förhoppningsvis väcka åhörarnas nyfikenhet. Förutom att visa på kontinuiteten över tid vill jag också lyfta fram behovet av att studera vad som numera börjat att kallas ”digital religion” samtidigt som jag vill kritisera en uppdelning i ”digital” och ”analog” religion.

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

