Är det jakten på likes och RT:s som driver mig? – Utvärdering av fastan

Jag var inte ensam att avstå från sociala medier under fastetiden, utan som vanligt är jag bara en bland ”alla” andra. Det är inte första gången jag tar ett uppehåll, men däremot är det första gången under så pass lång tid (ca 7 veckor – från Askonsdagen till Påskdagen). Fastan handlar traditionellt om att avstå från delar av livets överflöd för att fokusera på det inre livet, att förbereda sig inför påskens budskap om Jesu korsdöd och uppståndelse, och att solidarisera med de mindre bemedlade.

Att avstå från sociala medier under fastetiden handlade för min del om att bryta något som allt mer har blivit en dålig vana – att i tid och otid kolla upp vad som händer på Facebook, Twitter, Instagram bloggar, och så vidare, och att allt för ofta dela med sig av livets trivialiteter i en aldrig sinande ström av information som jag för fem år sedan inte visste att jag behövde. I viss mån har även kollandet av ”det senaste” blivit en form av flyktbeteende, från det jag till exempel jobbar med eller står i för tillfället. Är det jakten på likes och RT:s som driver mig? Skrämmande tanke!

Jag hade börjat fundera på vad det egentligen gav, vilka beteenden sociala medier föder och vad som egentligen är drivkraften. Fasteperioden är tillräckligt lång för att det faktiskt skall kännas, men samtidigt inte ett oöverstigligt långt åtagande.

Det var faktiskt en befrielse att ”slippa” kolla statusuppdateringar och att själv uppdatera världen om mina förehavanden. När folk i mitt sällskap febrilt fingrade på sina telefoner i jakten på det senaste, frustrerade över dålig uppkoppling, kunde jag bara slappna av. Istället för att kolla det senaste på Twitter innan jag somnade läste jag stora sjok av goda böcker. Min upplevelse var att tempot faktiskt blev något lugnare, vilket jag uppskattade.

Samtidigt blev det uppenbart hur integrerade sociala medier är i mitt liv. Till stora delar inhämtar jag information och får nyheter, samt ren allmänbildning, via dessa kanaler. Nu blev det istället tillbaka till morgontidningen och nyhetsblocket på TV – klart ovant. Sedan har jag uppenbarligen en hel del kontakt med folk via sociala medier, folk som jag främst eller enbart träffar på Twitter eller Facebook. Det var lite märkligt att helt plötsligt kapa kontakten med dem bara. Att sociala medier är just sociala blev jag tydligt varse under vabbruari när jag gick hemma med sjuka barn utan kontakt med omvärlden. Att ringa upp någon mitt i deras dagliga aktiviteter bara för att chit-chatta känns som att man inte gör, medan exempelvis FB eller Twitter fungerar ju utmärkt.

Kort sagt kommer jag knappast att göra om det, men däremot vill jag bli mer restriktiv och fokuserad i mitt användande. I mitt liv driver sociala medier upp tempot och splittrar mig uppenbarligen från det jag skall/vill göra – det vill säga att vara närvarande här och nu, och att tänka en tanke färdigt utan onödig eller tvångsmässig distraktion. Vem vet, kanske behöver jag en fasta även nästa år – och då får det bli så.

Ps. Jag har just börjat att återigen kolla in Google+ så trenden är klart negativ, men den som lever får se. Ds.

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

