Kyrktwittrarna inbäddade bland opinionsbildarna

Igår presenterades Twittercensus 2012 av Intellecta corporate som bland har ritat en graf över alla aktiva svenska twittrare. Där konstateras till exempel att Twitter har ökat snabbt i  Sverige den senaste tiden – både till numerär och i betydelse. Och självklart vill man (jag) se var på den svenska twitterkartan man passar in. Det är bara att skriva in ett användarnamn och sedan pekas positionen ut.

Min egen närvaro visualiseras av en rosa prick mitt ibland en massa uringula prickar. Den gul-orangea grupperingen illustrerar ”bubblan” av journalister, opinionsbildare och media. Vad den avvikande rosa färgen riktigt representerar är för mig i förstone otydligt. Sedan ser jag det. När jag tittar runt bland de andra avvikande rosa användarna i ”bubblan”-klustret så återfinner jag påfallande många av de twittrare jag följer för deras kyrkointresse.  En högre intensitet av kyrktwittrare hittar man lite mer till höger om mig själv i gränslandet mellan opinionsbildare, kultur och gamers.

Utifrån ett kyrkoperspektiv kan man å ena sidan utläsa att kyrktwittrarna är förhållandevis spridda över Twittersverige, men samtidigt kan man se hur kristenheten faktiskt är intensivare i vissa delar av kartan (exempelbild här). Detta ger ju en utmärkt utgångspunkt för kyrkans och dess representanters roll i samhället.

1 kommentar

Filed under Uncategorized

One response to “Kyrktwittrarna inbäddade bland opinionsbildarna

  1. Pingback: De svenska Twitter-bubblorna 2012 #twittercensus « antropomorf

Kommentera

