Kyrka, relevans och social media

Huruvida och i vilken utsträckning kyrkor skall använda sig av social media i deras verksamhet är frågor jag har fått fundera över en hel del. Som jag skrivit tidigare är det viktigt att (även) kyrkor lär sig använda, och finns med på, social media. Och det är av flera olika anledningar, bland annat för att överhuvudtaget förstå hur sin samtid och dess människor fungerar. Det behövs särskilt ifall man vill vara relevant för sina medmänniskor, vilket är aktuellt i en tid då institutionaliserad kristendom har ett relevans- och trovärdighetsproblem (de sista dagarnas diskussion på Twitter med hashtaggen #frikyrka tyder inte inte minst på det). Allt färre svenskar ”köper” färdiga teologiska paket, och att allt färre tar del av traditionella kyrkliga verksamheter. Därför söker också kyrkor med ljus och lykta efter botemedel mot den utvecklingen.

Ett medel som dykt upp på senare år är just social media. Samtidigt som jag ser positivt på kyrkors användande av social media, vänder jag mig emot ett resonemang som verkar tro att lösningen på kyrkans relevansproblem skulle vara just social media. Visst bidrar mediet till transparens, ett personligt tilltal, engagemang, möjligheten att bygga relationer och därmed att sprida Guds ord på ett sätt som annars inte är möjligt – eller är det kanske möjligt även på andra sätt?

Till exempel tar Jacob Sunnliden, efter en inspirerande föreläsning av Emanuel Karlsten, upp frågan om ”hur tar vi [kyrkan] oss igenom bruset på social media för att synas”, och besvarar den med att skriva att ”vi [kyrkan] syns i de sociala medierna genom att vara relevanta”. Problemet, som jag ser det, är att man från social media-förespråkarnas sida tycks mena att relevansen föds ur att kyrkorna och dess folk finns med på Facebook, bloggar, Twitter, YouTube med mera. Så är det knappast.

Sunnliden är också inne på att det kristna budskapet är relevant. Sant och visst! Men kyrkan, och de människor som bygger upp kyrkan, kan kommunicera hur mycket som helst utan att för den skull bli relevanta om man inte går till botten med det som gör att den kristna tron uppfattas som irrelevant, vad det nu må vara. Det här är dock inte en utläggning om varför kyrkan inte tilltalar stora delar av den svenska befolkningen, men bland belackarna nämns saker som skenhelighet, stelnade former, inbördes stridigheter, homofobi, misogyni, moralism, icke-vetenskaplighet och så vidare. Här har kyrkan uppenbarligen en hel del att arbeta med.

Men … mediet i sig skapar inte relevans eller trovärdighet. Mediet kan vara ett verktyg för en relevant och trovärdig kyrka att nå ut. Kyrkan och dess medlemmar måste likaväl som att finnas med på social media finnas med som medmänniskor i den fysiska vardagen, vid lunchborden på arbetsplatsen, vid föräldramötena, på skolgården, i idrottsföreningen, på kräftskivan med grannarna, och så vidare, och där visa att man är medmänniskor och medvandrare i livet.

Här är jag i och för sig övertygad om att kyrkan har en hel del att lära av social media i termer av transparens, personligt tilltal, engagemang och så vidare. I ett idealt fall kan kyrkorna lära av den positiva kultur som associeras med social media (om man då bortser från mobbningstendenserna som också finns). Men en kyrka som som inte arbetar med sina grundvärderingar, utan bara lägger till en fernissa i form av digital kommunikation i olika format, blir helt enkelt inte mer relevant eller trovärdig.

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “Kyrka, relevans och social media

  1. Pingback: Kyrkornas relevans… | Jacob Sunnliden

  2. Bra!
    Gjorde ett inlägg av min kommentar🙂
    http://wp.me/p1uj7s-HB

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s