Att crowdsourca en föreläsning

Jag undervisar just nu på en kurs för blivande religionslärare som kallas ”Kristendom med didaktisk inriktning”, på momentet ”Kristendomens rötter och utveckling” – och det är ett moment som skall ge en översikt över den kristna lärans innehåll och uttryck. Kursen omfattar knappt tre veckor studier så med andra ord blir det en hel del att ta upp (och att utelämna). Ett viktigt inslag är givetvis de tre stora kyrkliga inriktningarnas karaktäristik – den katolska, ortodoxa och protestantiska kyrkan.

Här hade jag att välja mellan att själv lägga en hel del tid på att förbereda och föreläsa om de olika kyrkorna, eller kanske göra något annat. Med intryck ifrån vad som händer på nätet med crowd sourcing och open source, kombinerat med beprövad PBL-metodik, fick det bli så att studenterna gruppvis fick göra och hålla en lektion om respektive kyrka. De fick ett underlag med ett antal föreslagna teman de kunde behandla, men annars fria händer vad gällde både form och innehåll. Ett handledningstillfälle fick de på den knappa vecka de hade att tillgå.

Resultatet var slående. Som vanligt tar studenterna ansvar när man ger dem det – och det är inte första gången jag fått erfara det. De hade alla satt sig in i sitt ämne och gjorde riktigt bra presentationer – innehållsligt och formmässigt. Kanske är det begränsande att bara lära sig en kyrklig inriktning, men genom att åtminstone lära sig en inriktning bra fick de dessutom inblick i de andra kyrkorna. De powerpoint-presentationer de hade som stöd för den muntliga framställningen ville de för övrigt dela med sig av genom att lägga upp dem på den gemensamma kurswebben.

Till uppgiften hörde också att de skulle reflektera över de urval de var tvungna att göra, över deras val av presentationsform, med mera, helt enkelt att fundera över deras roll som lärare. Sedan kunde vi föra en diskussion dels kring det faktamässiga innehållet, dels kring lärarrollen – och detta på en kurs som inte primärt handlar om pedagogik, men som tycks bli uppskattat eftersom kursen på detta sätt blir mer ”yrkesnära”.

För egen del fick jag dessutom en bättre förståelse för hur studenternas lärprocess ser ut, vilket jag givetvis kan anknyta till i senare inslag på kursen. Genom att öppna upp de annars tämligen stängda strukturer som omgärdar undervisning finns uppenbarligen tydliga vinster, både för mig som lärare och för studenterna. Därmed inte sagt att föreläsningarna spelat ut sin roll, men jag tror på en bred pedagogisk verktygslåda där variation kan bidra till att upprätthålla den entusiasm som ofta är viktig för en god läroprocess. Att crowdsourca en föreläsning var en win-win situation i detta läge.

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “Att crowdsourca en föreläsning

  1. Lotten

    Att skriva om ”crowdsourca” kräver en definition om du vill vara inkluderande😉. Visst, hela inlägget är på sätt och vis en beskrivning, men ändå, helt kort.

  2. Stefan Gelfgren

    Det var faktiskt ett övervägande jag gjorde. Förhoppningsvis väcker det en nyfikenhet att undersöka vidare vad det handlar om. Men jag har nu lagt in några länkar för den som vill läsa vidare.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s