Föräldraledig

Det kanske märkts att aktiviteten här på bloggen gått ned på sistone, och det beror framförallt på att jag sedan årsskiftet är föräldraledig. Jag kommer så att vara fram till höstterminen. Så därför varken hinner eller vill jag ägna bloggen allt för mycket tid. När andan faller på och inspiration finns så kommer jag ändå att fortsätta bloggandet. Tyvärr stannar världen inte av bara för att man går på ledighet, så samtidigt har jag en del jobbuppdrag kvar.Eftersom bloggen är så pass jobbrelaterad går aktiviteten ned på den. På Twitter (och till viss del Facebook) snarare ökar aktiviteten i omgångar, men ämnesområdena jag skriver om har skiftat något – från kyrkor, nätet, pedagogik och dylikt till vardagsbestyr, brödbak, mellis-kladd med mera.

En stor skillnad den här föräldraledigheten i jämförelse med mina två tidigare (senast var våren -07) är medieutvecklingen – då dels genomslaget av social media, dels att jag numera lever med iPhone. Möjligheten att vara uppkopplad med tillgång till Facebook, Twitter, bloggar, epost och så vidare gör å ena sidan att jag inte helt behöver/kan/vill gå in i föräldrabubblan, och å andra sidan så känner jag mig fortfarande som en del av det sociala sammanhang jag hade redan innan ledigheten. Det är givetvis både positivt och negativt. Ibland känns det som om jag inte ger mitt (mina) barn den odelade uppmärksamhet de kanske förtjänar, men samtidigt känns det gott att hålla kontakten med vänner och bekanta, samt kunna följa vad som händer inom mina intresseområden.

Jag är nu liksom tidigare kluven till den tekniska utvecklingen – och då särskilt hur den påverkar på liv. För helt klart är i alla fall att mediesituationen påverkar. Givetvis är det i stor utsträckning ett fritt val att låta sig ryckas med. Med jämna mellanrum får jag helt enkelt detoxa och utvärdera min medieanvändning.

Ps. I morse vaknade jag till musik efter det att 15-månaderssonen tagit min iPhone, öppnat den och satt på mp3-spelaren och höll fram luren mot mitt ansikte. Här pratar vi ”digital natives”. Ds.

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

