Bön via SMS – Kyrka och reklam

Sedan några veckor tillbaka driver Svenska kyrkan en kampanj för att väcka svenskarnas nyfikenhet på kyrkan och den kristna tron. Den innefattar bland annat affischer och annonser på populära sajter som Facebook och Aftonbladet, och uppmanar folk att sms:a Gud sina böner.

För cirka ett år sedan gjorde man en liknande kampanj, och det var då man lanserade sin bönewebb. Och nu släpps också en pocketbok med 292 olika böner från svenska folket som postats på bönewebben. I skrivande stund finns knappt 52.000 böner på bönewebben, så det kanske är det ett lyckat projekt.

Samtidigt kommer jag inte undan tanken på att det är något som händer när kyrkans budskap paketeras i ett reklamformat. Dessutom verkar grundproblemet för kyrkan vara att den upplevs som irrelevant för stora delar av svenska folket, och det är det reklamkampanjen vill råda bot på detta, men frågan är hur kampanjen påverkar kyrkan så att den faktiskt blir mer relevant i ett längre perspektiv.

1 kommentar

Filed under Uncategorized

One response to “Bön via SMS – Kyrka och reklam

  1. Pingback: Tweets that mention Bön via SMS – Kyrka och reklam « Churchandinternet Blog -- Topsy.com

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s