Arkivering av tweets från Benny Hinns sverigebesök

Det som hände i helgen kring Benny Hinns besök på Livets Ords Europakonferens var otroligt intressant och spännande ur många aspekter. Hinn höll tre möten som tillgängliggjordes via Livets Ords webbsändningar. Debattens vågor har gått höga om den teologi Hinn predikande och även om hans personliga liv och framtoning. Klart det är intressanta frågor i sig, men utifrån mitt forskningsintresse är jag mer intresserad av vad som hände på nätet (bland annat på Twitter) i anslutning till evenemanget, och samspelet mellan nätet och händelserna i Uppsala.

Föregående inlägg här på bloggen skrev jag efter Hinns första möte, och det förklarar en del varför jag intresserar mig för ämnet. Till exempel twittrades det så pass mycket från konferensen så att det hashtaggarna #ek10 och #hinn10 tillhörde de mest frekvent använda i Sverige under helgen. Eftersom det är svårt att få fatt på tweets efter knappt två veckor har jag valt att arkivera dem för att kunna ha tillgång till den senare. Tweets försvinner emellertid inte utan de lagras hos Library of Congress, USA.

I nuläget vet jag inte exakt vad jag kommer att göra av dem (om jag gör något av dem), men om de inte arkiveras nu går tillfället om intet. Jag kan dock säga att jag inte har för avsikt att granska teologin (det finns det de som är betydligt bättre skickade att göra) eller enskilda personer och uppfattningar.

Vad jag är intresserad av är exempelvis hur Hinns möten via nätet distribueras i tid och rum; hur nätet gör det möjligt för personer som inte är fysiskt närvarande att följa och kommentera mötena; hur ett tidigare rätt slutet evenemang (i tid och rum) har potential att via nätet bli en vida spridd angelägenhet, som det dessutom är möjligt att interagera med.

I det här fallet handlade det om en kontroversiell och välkänd evangelist från USA som medverkade på Livets Ord, Uppsala. Själva sammanhanget bidrog säkert till uppmärksamheten, men samtidigt är det viktigt att påpeka att det här är allmängiltigt

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “Arkivering av tweets från Benny Hinns sverigebesök

  1. SLJ

    Jag vill bara säga att jag gillar det du gör. Medier + tro är otroligt intressant.

Kommentera

