Att nå människor med ny informationsteknik: Facebook, traktater och boktryck

Kommande lördag (17/4) har jag ett seminarium på Hela Kyrkans Hemsida i Stockholm. Mitt syfte är att med ett historiskt perspektiv på kyrka och informationsteknik ge verktyg till att diskutera kyrka och IT – för kyrkan har genom historien använt sig av tillgänglig IT för att nå ut till människor. Luther använde boktryckarkonsten, 1800-talsväckelsen traktater och kolportörer, så varför skulle inte kyrkan idag använda digitala medier?

På så sätt är det inget nytt med att kyrkor och kristna representanter använder sig av samtida medier. Ett par frågor som jag hoppas kunna diskutera är vilka förhoppningar man kan ha på informationsteknik, och på vilket sätt påverkar användandet av ett medium tro och praxis.

Samtidigt har jag fått tillfälle att prova på att använda ett för mig nytt web 2.0-verktyg – Slideshare – så en version av presentationen återfinns här.

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

