Sociala medier; eller är kyrkan beredd att vara social?

I januari i år tillkännagav påve Benedictus XVI (ännu en gång) att den katolska kyrkan skall använda sig av digitala medier för att föra ut sitt budskap. Påven är själv till exempel närvarande på Facebook (applikationen Pope2you) och Vatikanen har en egen YouTube-kanal som uppdateras i stort sett dagligen. Men som tidigare redan påpekats här har möjligheten att kommentera på YouTube stängts av.

Enligt en artikel i Orlando Sentinel skall den katolska församlingen i Orlando, enligt deras riktlinjer för social media, till exempel inte göra det möjligt för utomstående att kommentera och debattera innehållet. Som nämns i en annan artikel i samma tidning rimmar de sociala mediernas anti-hierarkiska struktur ibland dåligt med kyrkans hierarkiska ordning. I samma artikel påpekar man dock att folk i olika kyrkor alltid interagerat kring vad som sägs och görs i kyrkan så det är egentligen inget nytt.

I dessa tider då ”alla” skall vara närvarande, tillgängliga och interaktiva i sociala medier funderar jag ändå över om alla är beredda på konsekvenserna. Det är en sak att föra ut/leverera ett budskap och en annan att involvera ”slutanvändarna”. Det gäller inte bara kyrkan utan även till exempel politiska partier, tidningar och universitet.

Är exempelvis de kyrkor som involverar sig med sociala medier beredda på att vara verkligen sociala, eller hur ser man på den kristna tro man företräder? I vilken mån är den ”förhandlingsbar” (skiljer givetvis från olika sammanhang)? Blir de sociala medierna bara ett sätt att nå ut och evangelisera har man missat något väsentligt.

I vilken mån vill man verkligen ha sin traditionella roll och position ifrågasatt och skärskådad av ”mannen på gatan”? En anan sak är i och för sig att utvecklingen tycks oundviklig för tillfället, men om man inte gör up med och kommer till insikt om sin egen inställning kommer omställningen att bli smärtsam – för en omställning kommer det att bli.

4 kommentarer

Filed under Uncategorized

4 responses to “Sociala medier; eller är kyrkan beredd att vara social?

  1. Jätteintressant!
    Vad innebär det att behöva lyssna på mannen på gatan?
    Är vi beredda?
    Finns behovet?
    Orkar vi?
    Vad ska vi prioritera bort?
    Vad finns kyrkan annars för?

  2. Pingback: Sociala medier; eller är kyrkan beredd att vara social? « Churchandinternet Blog | Amen.se

    • Det är klart att det är skrämmande att gemene man får tillgång till kommunikationsverktygen, det gäller ju alla instanser, organisationer, mediehus med mera i samhället. Det är nog så svårt att hålla ihop den gemensamma visionen internt och att då öppna upp för allmänheten måste vara rena ångesten för många. Men ack, så nyttigt, och revolutionerande. Jag hoppas att fler vågar ta steget och kommunicera via sociala medier. Det är vad jag kallar organisationsutveckling, både internt och externt.

  3. Stefan Gelfgren

    Visst finns det stora möjligheter, men som ni båda är inne på så är det knappast en lätt väg att gå. Det är en sak att säga att dialog är bra, en annan att verkligen göra en dialog ömsesidig. Men vem har sagt att allt skall vara lätt? I en del fall är det kanske en nödvändig väg att gå för att bryta upp cementerade och kontraproduktiva mönster.

    Ofta vädras dock uppfattningen bland förespråkare av exempelvis sociala medier att de bryter ned hierarkier och automatiskt verkar demokratiserande. Själv skulle jag hävda att det byggs nya hierarkier och maktstrukturer via de digitala medierna. Men det återkommer jag till senare.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s