Andligt sökande i bloggosfären

Såg att det kommit en rapport från analysföretaget Kairos Future, beställd av Lunds stift, om det religiösa innehållet i svenska bloggar. I rapporten ”Djupmänskliga frågor i bloggosfären” har analytikern Tomas Larsson plockat fram vad som skrivs i religiöst hänseende av bloggare. Frågor som tas upp är vilka djupmänskliga teman som tas upp, vilka olika synsätt på andligt sökande finns det, och hur ser man på Svenska kyrkan.

Larsson konstaterar att det finns ett stort intresse för livsfrågor på nätet, och att det finns en diskrepans mellan kristna uttryckssätt och andra mer allmänmänskliga, och att det kan vara en utmaning för kyrkan att överbrygga detta.

Själv är jag skolad i en kvalitativt baserad forskningstradition (idéhistoria) och jag undrar om det är därför som jag har lite svårt för de så utpräglat kvalitativa metoder som presenteras i rapporten. Mitt intryck är att kvantitativa metoder ser vederhäftigare ut än vad de egentligen är. Rapporten bygger på en sökning av 9.000.000 blogginlägg som sedan sorterats och sammanfogats i kluster för att skapa en karta av bloggosfärens uttryck av religiositet. Åtminstone jag får en del frågor som rör metoden och i förlängningen vad rapporten egentligen säger.

Tar man t ex figuren på s 14 så hamnar t ex ”efter döden” nära kristet språkbruk men ”nåd” närmare profant språk, ”tidsbrist” nära upplevelse-kategorin, och ”otillräcklighet” tycks vara en motsats till ”krav” och ”frustration”. Jag får inte ihop det. Lite oroväckande är det att ”ordens position i kartan är statistiskt framtagna, helt utan mänsklig inblandning” (s. 13). Det är också otydligt överhuvudtaget hur olika ord, kategorier och referenssökningar tagits fram. Sedan kastas ”Generation ordning” in som den unga generationen, och de  är ungefär som Blondinbella – d v s ordentliga men materialistiska!

Rapporten känns otroligt instrumentell, men jag hoppas att beställaren får ut vad man vill av den – som att det finns ett intresse för religiösa frågor, och att kyrkan har en roll att fylla, typ.

Ps. Sedan undrar jag över hur man använder Googles sökruta för att formulera böner. Ds.

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

