Sociala medier och kyrkan

Det är helt uppenbart att det finns något eftertraktat i det som kallas social media hos kyrkan och dess represnentanter. För ett par veckor sedan twittrade jag en länk till en illustrativ video om social media och dess betydelse. Den handlar om hur snabbt och lätt man når ut via social media. Videon har ingen särskild inriktning mot kyrkan och kristenheten.

Nu ser jag hur man i kyrkliga läger kopplar samman samma video med vilken betydelse sociala medier kan ha för att sprida Jesu budskap. Layguy har ett historiskt perspektiv (vilket givetvis uppskattas) och skriver att ”I believe that the invention of print, radio and TV combined pale in comparison to the potential online social media has in terms reaching the world for Jesus.” CadillacZac skriver att ”Jesus went where the people who needed him most were. And right now, they use social media.” Pastor Trent frågar sig ”How can/will we continue to change our ministry methods to tell more and more people about the truths of Scripture we hold dear?” (detta i relation till social media).

Detta är intressant ur åtminstone två aspekter: 1) de använder sig av samma video (liksom jag själv har de dragit en liknande slutsats) 2) social media är stort i kyrkliga kretsar, åtminstone i USA. Ingen av dessa två aspekter är särskilt revolutionerande, men det visar dels på hur snabbt saker sprider sig globalt i den så kallade bloggosfären, dels på att kyrkan aktivt söker nya vägar för att söka kontakt med människor i sin samtid.

Samtidigt kan jag, en dag efter det svenska kyrkovalet (som man givetvis kan ha åsikter om), konstatera att sociala medier inte användes i särskilt hög utsträckning för att höja temperaturen i ett ganska sömning val – inte vad jag i alla fall åtminstone kunde märka. Svenska kyrkans bönesajt dock som ett lysande undantag.  En del kyrkligt aktiva (och en del andra) bland  mina Facebook- och Twittervänner meddelade att de röstat (jag funderade på att göra det men det blev inte av). Men det var inte mycket, så vitt jag kunde se, som tydde på att det var en ökad aktivitet bland kyrkovalets kandidater. Vad beror det på egentligen. Samtidigt kan jag konstatera att de mest aktiva inom sociala medier i relation till kyrkligheten kommer från USA.

Jag kan ju inte avsluta med en uppmaning till svenska kyrkor och samfund att bli mer aktiva på olika social medier eftersom jag i grunden är tveksam till kopplingen till marknadsföring, men samtidigt är det tydligt att Sverige och svenska kyrkor är på efterkälken. Häng med!

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

