Blir kyrkan mer relevant av en bönewebb?

Som jag redan skrivit har Svenska kyrkan lanserat en bönesajt som enligt pressmeddelandet är världsunik. GodTube hade dock en liknande sajt uppe för åtminstone ett par år sedan, och Tangle (nya GodTube) bytte dessutom för ett tag sedan ut den gamla böneväggen till ett format som mer drar åt bloggformatet – inte lika visuellt men kanske mer användarvänligt. 

Jag har försökt att komma underfund med vad jag egentligen tycker om bönewebben. Å ena sidan är jag positiv till att kyrkan försöker hitta nya former och kommunikationsvägar, å andra sidan har jag otroligt svårt för att få det kristna budskapet förpackat i ”säljande” reklamformat, vilket jag uppenbarligen inte är ensam om (se till exempel Emanuel Karlsten & Tvärdrag). Andra är givetvis mer positiva (ex.vis Jesper & Wheel Force Media), ibland positivt överraskade (ex.vis J. Nystrom).

Nu är ju syftet att få folk att rösta i det stundande kyrkovalet – men frågan är ju varför folk inte gör det. Kan en reklamkampanj några veckor innan valet avhjälpa problemet? Beror det på att för få känner till kyrkan, och därför behöver man göra kyrkan känd för en bredare allmänhet? Jag ser dessutom inte riktigt kopplingen mellan den individuella bönen och kyrkovalet.

Själv tror jag att den institutionella kyrkan helt enkelt saknar relevans för många. Och här är jag överhuvudtaget ambivalent inför stora delar av hur kyrkor och dess olika representanter använder sig av nätet. Kanske är jag bara småtvär och negativ, men Jesu budskap förpackat av reklamare gör mig tveksam. Internt kanske det funkar men utåt?

Kyrkans/kristendomens budskap är inte, som jag ser det, ett budskap som via olika informationskanaler kan vidareförmedlas och därigenom frälsa människor. Det kristna budskapet förmedlas (främst) genom mellanmänskliga kontakter som i sin tur bygger på trovärdighet. Jag funderar dock fortfarande på detta.

Om det är tillgänglighet, deltagande och samtidsrelevans man vill signalera så finns det nog en del att göra redan på ett lokalt plan, människor emellan, men webbutvecklingen kanske kan ge en nystart på det området.

1 kommentar

Filed under Uncategorized

One response to “Blir kyrkan mer relevant av en bönewebb?

  1. Ett intressant inlägg du har skrivit och jag hittar många saker som gör att jag börjar fundera vidare.

    Jag håller helt och hållet med dig om att en reklamkampanj inte frälser människor (om det nu är målet) och det kanske inte gör att valdeltagandet skjuter i höjden, men… Jag tror du sätter fingret på kärnan när du skriver att det handlar om att göra kyrkan känd för en bredare allmänhet. Naturligtvis finns det många vägar dit, men bönewebben och reklamfilmerna är bra startskott. Svenska kyrkan behöver signalera mer till alla runt omkring att det inte är något konstigt, det handlar om livet och vardagen, det kan har betydelse i ditt liv.

    Det effektivaste sättet är det mänskliga mötet, men jag tror och hoppas de centrala försöken nu i samband med valet kan vara inspiration och morot att fortsätta på det lokala planet.

    Privat bön och kyrkoval… Ja, den kopplingen kan man leta efter. Jag tänker att det just handlar om att lika självklar och enkel som bönen kan vara, så är enkelt och självklart kan vi påverka Svenska kyrkan genom att rösta. Det är inget konstigt med bön. Det är inget konstigt med kyrkoval.

    Så tänker jag just nu!
    /Jesper

Kommentera

