Bön och social media

Det verkar som om den kristna bönetraditionen passar väl in i det som kallas för web 2.0. Det finns ett stort antal exempel på detta. Svenska kyrkan har nu skaffat en bönevägg dit man kan posta och få sina böner offentliggjorda (som också blir framburna i gudstjänsten i någon av domkyrkorna om man inte avböjer). Man kan också läsa andras böner där. Böneväggen fungerar på ett liknande sätt som på tidigare GodTube.com som nu är Tangle.com. På Twitter finns exempelvis Prayer4u och på Facebook bland annat Praying People eller Prayer (med f ö närmare 1,2 miljoner fans). Här ges möjligheten att dela med sig av sina böneämnen och själv delta i bönen. Även till iPhone finns ett antal applikationer tänkta som stöd i bönelivet. Med exempelvis Note to God eller Prayer wall kan du närhelst skicka en bön till Gud eller be över några av böneämnena (enskilt för dig själv eller publikt via applikationen).

Bön är väl lämpad för vissa former av social media. Bönen är användargenererad, du vill gärna dela den och få respons (möjligheten att vara anonym finns). Mediet bygger dessutom nätverk som i sig är belönande och uppmuntrande. Kreativiteten är dessutom stor när det gäller hur man kan använda sig av olika medier. Kombinationen bön och sociala medier är särskilt lyckat eftersom man får en känsla av ett vidare, till och med globalt, sammanhang, vilket annars kan vara svårt för den enskilda att uppleva. Men det visar också att den institutionella kyrkans/församlingens roll som ram för det kristna livet är uppluckrad.

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s