Facebookgenerationen och kyrkan

Tydligen kallas dagen unga generationen för Generation F (F som i Facebook), enligt managementkonsulten Gary Hamel – den generationen har för övrigt också kallats exempelvis Y (efter X, även y som i why, vill inte växa upp), K (som i kartlagd för att marknaden skall förstå denna nya generations konsumtionsvanor), eller C (som i content – kreativa individer som bidrar till innehåll på exempelvis nätet). Själv tillhör jag ju X:arna, den så kallade ironiska generationen. Hursom…

 

Mark Brown, aktiv innovativ anglikansk präst och nätanvändare, använder sig av Gary Hamels karaktärisering av Generation F för att förstå hur kyrkan på bästa sätt skall kunna vända sig till denna generation, men också för att begripa hur detta kommer att påverka kyrkan. Han skriver om F:arna att ” They don’t connect with the traditional organisational structures with its clear rules around communication and authority but expect something much more participatory and relaxed”.

 

Exempelvis anses alla idéer lika goda oavsett vem som står bakom; titel och position har låg relevans, utan det är snarare vad man gör som är betydelsefullt; auktoritet ges inte uppifrån utan är någon man förtjänar av de runt omkring i sitt nätverk. Detta kommer att påverka kyrkan och dess verksamhet, enligt Brown, men det bör också påverka hur kyrkan förhåller sig till den unga genrationen. Kyrkan måste vara mindre fixerad vid strukturer och formell position och istället understödja de kreativa krafter som finns.

 

Jag är själv inne på samma linje, dvs att utvecklingen på nätet har och kommer att påverka kyrkan, men samtidigt är det emellertid svårt att säga att det som händer just nu är något helt nytt, vilket jag också varit inne på tidigare. Exempelvis diskuterar professor Charles Ess just detta i en artikel och menar att den digitala utvecklingen måste sättas i samband med betydligt längre historiska processer – från tryckpressen och framåt. För den lutherska reformationen var boktrycket oerhört viktig. Det går likaså inte att tänka sig 1800-talsväckelsen utan förbättrade kommunikationsmöjligheter i form av till exempel tåg, telegrafer och billigt boktryck. Samtidigt kan man konstatera att den informationsteknologiska utvecklingen påverkat religiös tro och praxis genom historien. Förändringen har dock skett gradvis och inte i väl definierade steg.

 

 

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s