Är den svenska kristna bloggosfären manlig?

Jag roade mig med att försöka få lite överblick över några svenska kristna bloggar. Jag söke mig lite på måfå hit och dit. Kollade upp några bloggares länklistor och så vidare. Inget särskilt vetenskapligt.  Sedan hittade jag på jesussajten deras topp-100-lista över svenska kristna webbplatser och bloggar. Den gav en bra ingång till vilka resurser som finns där ute i cyberrymden. Jag kollade runt även där, och efter ett tag slog det mig – alla de bloggar (skrivna av privatpersoner) som jag hittills tittat på är skrivna av män.

Kan det vara så att den kristna bloggosfären är manligt kodad? Och i sådana fall varför? Finns det till exempel könskillnader med avseende på teologisk inriktning och bloggarnas tematik? Det är för tidigt att dra några stora slutsatser av detta, men saken är helt klart värd att undersöka vidare.

1 kommentar

Filed under Uncategorized

One response to “Är den svenska kristna bloggosfären manlig?

  1. Pingback: ”Intressant, och en aning besvärande” – Kyrka och genus på nätet « Churchandinternet Blog

Kommentera

