Emerging Church och dess vedersakare

Här har jag gått och blivit inspirerad av Emerging Church (EC) och delat med mig av det här på bloggen (bland annat här). Och nu, efter att av en vän ha blivit hänvisad till en artikel av Stefan Swärd i den kristna dagstidningen Dagen och till ett blogginlägg av samme författare, förstår jag att det är ett kontroversiellt ämne. Läs särskilt alla kommentarer.

Jag kollade vidare vad som sägs i den så kallde bloggosfären. Jag hamnade bland annat hos tankesmedjan Aletheia och detta EC-kristiska inlägg som bland annat varnar för vad som utpekas som EC:s villoläror. Även på bloggen JDFK -Kefas uttrycks liknande uppfattningar där några videos med varnande innehåll lagts upp.  Kolla även in kolportörerns inlägg om EC. Vad ingen lyfter fram är användningen av Internet och digital media inom EC, bloggare som dessa kommentatorer är.

Det är för övrigt fashinerande att se hur de olika bloggarna kommenterar och länkar till varandra. Och eftersom denna diskussion nu dyker upp cirka ett år efter att jag själv kom i kontakt med EC, och fick en positiv uppfattning, sitter jag nu här och undrar över vad detta säger om mig. Men jag känner inte igen mig i deras kritik och ännu har de inte lyckats övertyga mig.

4 kommentarer

Filed under Uncategorized

4 responses to “Emerging Church och dess vedersakare

  1. Rent allmänt så tror jag vi ska vara medvetna om att villfarelsen nu i ändetiden, kommer bli mycket mera utstuderad och därmed lättare att bedras av än tidigare. Ska vi bara förlita oss på vår intellektuella förmåga att analysera olika förkunnelser och förkunnare som dyker upp, blir vi alla förr eller senare offer för villfarelsen. Det enda som nu gäller är att söka Gud i bön och över en ”öppen Bibel” för vår vägledning.

    Mvh

    Berndt Isaksson
    metodistpastor

  2. PåKlippan

    Du har inte blivit övertygad än. Du kan inte ta avstånd från EC förrän du valt utifrån vilken bedömningsgrund du vill ställa upp de frågor som aktualiserats.

    Är det positivt att fler hittar till de kristna kyrkorna oavsett vad dessa kyrkor lär?

    Ska EC bedömas utifrån Nya testamentets dogmer eller utifrån Kyrkornas Världsråds gemensamma uttalanden, eller Påvens doktriner, eller vad?

    Vad är grunden? Om du inte vill välja dogmatisk grund så är du fri att fortsatt applådera det senaste som piggar upp de trötta i kyrkbänken!

  3. Stefan Gelfgren

    Fashinerande att det finns så starka uppfattningar om EC. Jag kom in från ett helt annat håll och tilltalades av deras ambition att kommunicera med och till samtida människor. Och det är en ambition jag anser att kyrkan bör ha.

  4. Lotten

    Om du hade läst VB ordentligt :-)hade du kunnat bekanta dig med Emerging Church redan i februari -07. Jag kan mejla dig vad som stod där då.

Kommentera

