Varför Religion 2.0?

Vad avses egentligen med termen begreppet Religion 2.0, som blev namnet på den här bloggen? Är det bara flashigt och uppdaterat? Ja, i viss mån är det väl så, måste jag erkänna. Det är för övrigt inget vedertaget begrepp.

Men om man utgår från begreppet Web 2.0 som är mer etablerat så innefattar det teknik och webdesign som ” enhance creativity, information sharing, and, most notably, collaboration among users. These concepts have led to the development and evolution of web-based communities and hosted services, such as social-networking sites, wikis, blogs, and folksonomies [collaborative tagging]” (enligt Wikipedia – Web 2.0). *

Även inom den religiösa sfären kan man se en liknande utveckling, menar jag. Det är en förändring man kan se på nätet, men också i det”verkliga” livet. I bloggar, i Facebookgrupper, i kyrkor i Second life, på GodTube med mera, tar privatpersoner egna initiativ för spridandet av Guds ord. Kreativiteten flödar, blogginlägg och filmsnuttar delas, nätverk byggs och diskussionsforum fylls med åsikter. Ett intressant drag är att traditioner tycks ha förhållandevis liten betydelse och artefakter och olika praktiker kan blandas, vilket är kännetecknande för den digitala kulturen överhuvudtaget. Att exempelvis en svenskkyrklig teologistuderande och en katolsk pater håller en gemensam gudstjänst i SL, som i NoWay Church, är inget problem.

När religionssociologerna Paul Heelas och Linda Woodhead beskriver utvecklingen på det religiösa området i västvärlden idag, hävdar de att det skett en omsvängning – från organiserad religion (kristendom) till en mer allmän andlighet (spirituality). I och med detta betonas också den subjektiva upplevelsen och individens egna val.

Men medan Heelas och Woodheads undersökning främst rör det ”verkliga livet” menar jag att en liknande utveckling sker på nätet, inom kyrkligheten, inte sällan med avsikten att stärka kristenheten. Det kyrkliga utbudet ”i verkligheten” går i denna riktning också – med ett ökande utbud av till exempel mässor och liturgiska former där deltagarna själva får bidra till och aktivt delta i.

Så Religion 2.0 beskriver en utveckling som dels sker på nätet, understödd av mediet, dels redan har kunnat skönjas utanför de digitala arenorna inom kyrkor och samfund. Vad som är hönan eller ägget blir en framtida fråga att utreda.

* Exempel på några Web 2.0 applikationer är: YouTube, Wikipedia, Flickr, JangoFacebook.

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s