Profet i någon annans kyrka?

Vems får egentligen agera präst i en virtuell kyrka?

Det var en aha-upplevelse när jag vid något av mina första besök i Second life knallade fram i anglikanska kyrkan, gick upp i predikstolen (den som ligger lite till höger om mitten på bilden) och skrek ”HALLÅ!” 

I en ”vanlig” kyrka skulle jag knappast göra det, men här var det möjligt. Om jag kan gå in och skrika, kan jag, om jag så önskar, själv ta på mig rollen som präst och samla min egen församling i detta virtuella kyrkorum? Och vad innebär detta för etablerade kyrkor och samfund på nätet?

Personligen är jag övertygad om att den digitala informationstekniken kommer att ifrågasätta vedertagna former för religiös tro och praxis. Religiös auktoritet och församlingen geografiska hemmahörighet kommer inte att se likadan ut i framtiden som idag.

Informationstekniken premierar dessutom vissa former av aktiviteter – det känns exemplvis naturligare att använda en virtuell mötesplats till samtal personer emellan, än att sitta där som deltagare i en vanlig gudstjänst sittandes i sin bänkrad med en präst framför.

Så vad framtiden för med sig är svårt att sia om, men att vi kommer att se nya kreativa alternativ på dagens religiösa karta är tämligen säkert. (Ursprunglien publicerat 080407)

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

