Gudstjänst utan präst

Häromsistens skulle jag besöka en gudstjänst i Anglikanska kyrkan i Second Life på den vanliga tiden. Man hade visserligen inte skickat ut ett meddelande att man skulle hålla gudstjänst (vilket de annars alltid gör). Nu hamnade jag utanför katedralen bara för att upptäcka att gudstjänsten var inställd.

Jag var dock inte den ende som gjort samma misstag. Då tog en av de mer aktiva i kyrkan beslutet att hålla samma gudstjänst som föregående dag. Sagt och gjort – han hämtade gudstjänstordningen från dagen innan och med hjälp av en annan avatar höll vi gudstjänsten ute på kyrkbacken enligt agendan, men utan präst och utan de fria inslagen såsom predikan.

Så där stod vi – en från ”over there”, en från ”down under”, en annan från Europa och ett par stycken som jag inte visste vilka de var, och så jag – och firade gudstjänst, vilket bland annat visar att kyrkliga hierarkier och konventioner inte spelar så stor roll i SL.

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

