Gudstjänst i SL – ”Det är ju sjukt!”

Det är inte bara en gång jag mött uppfattningen att Second life, denna digitala parallellvärld, är någon konstigt, främmande och till och med sjukt. Kanske har min tid i SL, och mitt arbete på HUMlab, så till den milda grad avtrubbat mig så att jag inte riktigt ser det konstiga i att tillbringa tid där.

Efter att hängt runt en del i SL, kollat in miljöer och pratat med folk, så deltog jag häromkvällen för första gången i en gudstjänst. Det var på många sätt både roligt och fascinerande.

 

Från en annan gudstjänst.

Jag vet inte om det är nyhetens behag, men det var faktiskt en bra upplevelse. Det funkade helt ok. Men å andra sidan måste jag säga att det inte riktigt är som i den så kallade verkligheten. Kanske är det bara grejjen med att delta i en gudstjänst tillsammans med människor från helt andra sammanhang och bakgrunder jag finner rolig och intressant – och att tekniken fungerar?

För samtidigt kommer jag inte ifrån tanken att den traditionella gudstjänsten är svåröverförbar till det digitala mediet. Det är som om något filter skapas. Men på samma gång är min upplevelse att det är förhållandevis lätt att samtala med folk i stort och smått. Jag har haft flera bra samtal med folk i SL.

En preliminär iakttagelse är att många kyrkor i SL betonar det öppna, sökande och förbehållslösa samtalet på ett helt annat sätt än ”verkliga” kyrkor. Och här tror jag att mediet i sig inbjuder till dialog och delandet av erfarenheter. Det är helt enkelt svårt att upprätthålla traditionella hierarkier på nätet. Ytterligare en anledning att nätet är en ny arena, ännu tämligen lösgjord från etablerade konventioner. Detta kommer att bli en utmaning för kyrkor och samfund. Jag ser med intresse fram emot hur/om denna utveckling kommer att få återverkningar i ”real life”.

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

