En kristen motkultur växer fram på nätet

I artikeln ”Gud på nätet: Frälsningen är nära”, publicerad i det senaste numret av Fokus (2008:15), skriver man om sajten GodTube (som är en kristen motsvarighet till YouTube). Den är en av USA:s snabbast växande sajter och har runt tre miljoner unika användare varje månad. GodTube fungerar ungefär som YouTube, det vill säga som ett forum där användarna kan ladda upp, sprida och titta på olika videosnuttar. Där finns föredrag, musik, filmklipp, gulliga barn med mera. På GodTube kan man även exempelvis posta sina böner på en bönevägg, chatta och finna andra kristna resurser på nätet. 

Ett av de mest sedda videoklippen på GodTube (av tekniska skäl hämtat från YouTube).

Det finns många aspekter att betrakta detta fenomen utifrån, men det jag fastnar för är GodTubes (och liknande resursers) roll i skapandet av en kristen motkultur, eller subkultur om man så vill. På sajter som Hollywoodjesus eller Christian Spotlight on Entertainment kommenteras och värderas olika former av populärkultur utifrån ett kristet perspektiv så att man som kristen så att säga inte skall behöva utsätta sig för obehagliga överraskningar.

I artikeln ”The Christian Media Counterculture” skriver Henry Jenkins om hur nätet används av evangelikala kristna för att vidareförmedla sin världsbild och försvara den mot utomstående. En avsikt med resurser som GodTube är att man vill missionera, men frågan är vilka som använder dem – når man nya människor eller är det de redan frälsta?

Kanske tror något att detta är ett nytt fenomen, men det är det givetvis inte. Samma mekanismer fanns redan på 17- och 1800-taletet. Den tidens evangelikala väckelser spred sin tro med de då till buds stående medel – däribland traktater, tidningar och kringresande predikanter. Den skotske kyrkohistorikern Callum G. Brown omnämner detta som en del i en ”salvation industri”, alltså redan under 1800-talet. Och redan då kan man tala om framväxten av en kristen motkultur.

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s