Bokslut – en vecka i SL

Vanligtvis blir mina besök i Second Life tyvärr rätt sporadiska. Men under föregående vecka tillbringade jag en hel del tid där, vilket var både roligt och intressant. Förutom att jag hängde runt i största allmänhet på en del olika ställen och teleporterade mig runt för att spana in läget, så deltog jag i två söndagsgudstjänster i Anglikanska kyrkan, en tisdagsgudstjänst på samma ställe och på ett bönemöte på ett för mig nytt ställe.   

I anslutning till stunden för ”fellowship” på kyrkbacken efter en söndagsgudstjänst blev jag vän med en person (måste ha varit ett misstag från dennes sida eftersom vi inte pratat eller träffats tidigare) som visade sig intresserad av kyrkohistoria och rätt insatt i ”deep church”. Själv hade jag ingen aning om vad ”deep church” var (men dock kan jag en del om historia), och efter vårt samtal är ”deep church” något jag håller på att kolla upp, genom böcker, bloggar och grupper i SL.

Likaså hamnade jag rätt oplanerat på ett bönemöte på en plats uppkommen på ett privat och kreativt initiativ. Det var lite roligt och samtidigt lite obekvämt om jag skall vara ärlig. Jag har inte varit på ett bönemöte på flera år av några olika anledningar, måste jag erkänna. Mitt intryck är dock positivt och jag är fashinerad av hur genuint mötet verkade uppfattas av alla som var där – som att det var på riktigt🙂 Sedan hamnade jag också i ett roligt samtal med en avatar som handlade om vår verkliga identitet där vi nog aldrig kom fram till vad som ”egentligen” var sant (även om jag tror mig veta).

I söndags deltog jag jag sedan i Anglikanska kyrkans gudstjänst med Arkin Ariantho/Mark Brown som bland annat innehöll en stund av frågor och svar kring SL-kyrkan istället för en traditionell predikan. Det dök upp en hel del relevanta frågor som kyrkan måste förhålla sig till i och med sin SL-närvaro. Till exempel: Hur ser kopplingen ut till kyrkan i den fysiska världen – behövs exemplvis en biskop med Internet som sin domän? Den frågan har en direkt anknytning till att den Anglikanska kyrkan (liksom Svenska kyrkan) traditionellt sett är bunden till en geografiskt avgränsad yta. En annan fråga rörde nattvarden och sakramentsförvaltningen – hur ställer man sig till möjligheten att fira nattvard i SL, eller utföra dop? Och här handlar det bland annat om huruvida prästen måste vara fysiskt närvarande vid akten och hur långt välsignelsen når – når den över geografisk ort och digitala representationer?

Så kort sagt tycker jag att jag under min intensivvecka fått konkreta exempel på vad SL bidrar med. Jag träffar folk som jag inte träffar annars och får möjlighet att ta del av andras liv och världar. Likaså uppstår gudstjänstfirande gemenskaper spontant och på privata initiativ. Jag deltog i ett bönemöte, vilket jag knappast hade gjort i det så kalla de verkliga livet. Och dessutom visade frågor & svar-sessionen att SL onekligen reser många frågor som den ”verkliga” kyrkan måste behandla.

Förresten: Jag kollade också förbi den plats som kallas Helvetet (vilket jag knappast gjort i ”verkligheten”. Det såg ut som en hårdrocksskiva från 80-talet med brinnande saker, uppochnedvända kors, lavaströmmar, pentagram och så vidare. Det lite roliga var att de hyrde ut plats där – ”Hell … for rent”, stod det på skyltarna. Det var rätt roligt.

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

